Sossuvlei, Swakopmund, Okonjima en Kamanjab

13 oktober 2009 - Kamanjab, Namibië

Hallo allemaal,

Nadat we om 04.00 uur zijn opgestaan en na een snel ontbijt waren we om 05.15 uur onderweg naar de Sossusvlei. De eerste km’s rijden we nog in het donker over slechte weg, maar weldra gaat de zon op en zien we fraaie taferelen, zowel in het landschap als in het dierenrijk, waar de eerste exemplaren springbokkies en struisvogels ons links en rechts van de weg wakker verwelkomen. Na een rit van ruim een uur komen we aan bij de gate van het park, waar we nog 10 minuten moeten wachten. Na controle van onze “permit” en het kenteken van de auto rijden we het park in en vinden we tot onze verassing een 60 km lange “teerroad” die eindigt op een parkeerplaats, van waaraf alleen nog maar 4x4 voertuigen zijn toegestaan. De gids “Frans”, die we de vorige dag al hebben besproken staat ons al op te wachten en gezamenlijk met een gemixte groep jongelui van over de hele wereld begint onze woestijntocht per Toyota Landcruiser. Frans stelt zichzelf voor als product van de natuur die deel uitmaakt van de “Bosjesmannen”. Een knaap met liefde voor alles wat leeft en groeit in de woestijn. Wij hebben  nooit geweten dat de woestijn zoveel moois aan leven bevat. Frans legt ons uit welke sporen bijvoorbeeld een hagedis, een muis, een spin of een konijn in het woestijnzand achterlaten. Dan het hoogtepunt, het beklimmen van de enorme roodbruine zandduinen. Vermoeiend, maar het uitzicht van boven loont zich. Naar benenden gaat een stuk eenvoudiger. Met een paar grote kattensprongen komen we vanzelf onderaan het duin. Om 11.00 uur is deze excursie teneinde en worden we weer afgeleverd bij de 4x4 parkeerplaats. Op ons gemak rijden we terug naar de Namib Dessert Lodge, waar we ’s middags nog even een duik in het zwembad nemen.

Hierop volgend worden we om 17.00 uur bij de receptie verwacht voor het maken van een “sundownerdrive” over de farm waarvan onze lodge deel uit maakt. We krijgen een rondrit door de “bush” die men hier farm noemt, en die maar liefst 12.000 ha. groot is. Om 19.00 uur genoten van een fantastische zonsondergang, waarop natuurlijk een toast moest volgen …...

Na het avondeten besluiten we niet te laat n aar bed te gaan, omdat de volgende dag vroeg willen ontbijten en bijtijds onderweg willen gaan naar onze volgende bestemming: Swakopmund.

In Swakopmund zullen we 2 nachten blijven; we hebben een ruime kamer het “half” zeezicht dat voor fotografie een prachtig uitzicht biedt op de oceaan. We hebben een hele dag te  bestenden in Swakopmund en omgeving en wij besluiten ’s ochtend een bezoek te brengen aan Cape Cross, waar we de zeehondenkolonie bezichtigen. Afgezien van de “stank”, is het een aandoenlijk gezicht de jonge “huilers” te horen roepen om een “speen”.

Op de terugreis besluiten we nog even een kort bezoek aan Walvisbaai te brengen, de grootste zeehaven van Namibië. ’s Avonds hebben we een tafeltje gereserveerd in het bij kenners  populaire restaurant “The Tug”, aan de pier van Swakopmund.

De volgende morgen gaan we onderweg naar Okonjima voor een zeer uitgebreide kennismaking met de cheetafarm, waar we rond 15.00 uur aankomen en hartelijk welkom worden geheten. Onze bagage wordt doeltreffend uit onze kofferbak gehesen en naar onze lodge gebracht. Wij frissen ons op, strijken de plooien glad en zijn om 16.00 uur bij de receptie voor een gamedrive, die ons opnieuw unieke confrontaties brengt met de oryx, zebra’s, giraffen groot en klein, springbokkies en vele schitterend mooie vogels.

Terug, na zonsondergang, knappen we ons op en gaan we omstreek 20.00 uur aan tafel waar we kennismaken met 2 engelse echtparen, die hemelsbreed van elkaar verschillen en geen gelegenheid ongemoeid laten om hun wederzijdse afkeuring te laten merken. Ook hierin zijn Engelsen kennelijk erg goed. Na dinner kunnen we nog kiezen uit een night gamedrive of een wandeling kortbij. Marcel gaat met de nightgamedrive en ik kies voor de wandeling. Deze wandeling stelt niet zo veel voor, maar gezien het drukke programma overdag is het een goede keuze, We zien een zestal stekelvarkens en kunnen ze en tijdje observeren en daarna gaan we weer terug en keer ik doodmoe terug in onze luxe lodge. Ga lekker slapen en Marcel komt een uurtje late terug.

De volgende morgen worden we om 06.15 uur gewekt, melden ons bij de receptie, krijgen koffie en een muffin en om 07.00 uur vertrekt onze gamedrive. Onze driver is Rohan, een leuke jongen uit Namibië, die heel enthousiast met ons onderweg gaat. We zien weer een heleboel mooie dieren, maar het luipaard laat  zich niet zien. Jammer, maar een volgende keer hebben we misschien meer geluk!

Na de gamedrive kunne we ontbijten en daarna vertrekken we naar onze volgende bestemming: Kamanjab.

Ook in deze mooie lodge worden we door Michael vriendelijk ontvangen en hij vertelt ons dat hij ’s avonds met het eten op ons gerekend had, dus voor ons een gevoel van thuiskomen.

De volgende morgen kunnen we Himba-stam bezoeken om een indruk te krijgen hoe deze mensen leven. Een meisje uit Duitsland, wat slechts een paar dagen was moest ons het e.e.a. uitleggen over de stam, maar ze wist er eigenlijk niet veel van af. We hebben leuke foto’s kunnen maken en daarna keren we terug naar onze lodge voor een heerlijke lichte lunch. ’s Middags om 16.00 uur kunne we weer deelnemen aan een gamedrive en gaan met Herman mee op deze drive. Zien ook weer giraffen, zebra’s, springbokkies, kudu’s en vele mooie vogels. Bij ons diner maken we kennis met een Italiaans echtpaar, eten samen en naderhand hebben we met Michael en dit echtpaar nog een gezellig gesprek deze avond.

Morgen gaan we onderweg naar Etosha, toch wel een hoogtepunt van onze vakantie!!!!

We houden jullie op de hoogte. Het weer is hier nog steeds heerlijk, iedere dag loopt de temperatuur op tot 35 C, met een heerlijk windje erbij is het zalig.

Lieve groeten vanuit een zonnig Namibië!

Marcel & Ina

1. Mariette:
    14 oktober 2009
    Jongens wat een prachtige reis, en nu zijn jullie pas op de helft!

liefs,

Mariette
  2. Corry Moerman:
    Hallo Ina en Marcel,
    Ik reis met jullie mee en geniet van de reisverslagen. Wat moet het toch geweldig zijn. Inderdaad kost het uploaden van foto's een hoop tijd omdat je ze eerst ook moet resizen en opslaan etc. Jammer is het wel, want het spreekt natuurlijk nog meer voor ons met foto's. Maar we houden ze tegoed, denk ik dan maar. Nog heel veel geluk op jullie mooie reis! Corry
  3. Wilco Irma:
    14 oktober 2009
    Wat een prachtige verhalen, knap dat jullie genoeg tijd/energie hebben om deze verhalen te schrijven! Temperatuur 35 c ,oh wat zalig, hier heeft het vannacht gevroren maar het is nu prachtig weer buiten!

Geniet er maar lekker van!
    Groeten Wilco en Irma
  4. Frans en Henriëtte van Asten:
    Hoi Marcel en Ina

Wat een prachtig reisverhaal weer.
    Geniet!!
    Groetje Frans en Henriëttte van Asten
  5. Ruud en Ellen:
    Hoi Ina en Marcel,

Wat leuk om jullie van reis via de verhalen op afstand mee te genieten.Wat zal het prachtig zijn allemaal.
    'n Hele mooie tijd nog daar. Geniet ervan!
    Groetjes, Ruud en Ellen