Kongola, Kasane en Chobe National Park Botswana

22 oktober 2009 - Baltimore, Zuid-Afrika

Hallo lieve allemaal,

Hieronder het vervolg van onze reis:

De rit van Rundu naar Kongola, via de Caprivistrip is 450 km. We rijden ´s morgens om 09.30 uur weg en de temperatuur is 25,5 ° C, maar het is licht bewolkt. De bomen beginnen nu allemaal al aardig in het blad te komen en alles ziet er lekker fris en mals uit. Op deze route zien we veel `kralen`, kleine dorpjes langs de weg, waar men in hele kleine primitieve ronde huisjes met een strooien dak woont. Hierdoor is er ook veel bedrijvigheid, je ziet mensen en kinderen lopen en spelen en sommigen bieden hun waren te koop aan langs de weg, zoals hout, sinaasappels of houtsnijwerk. De kilometerteller geeft aan dat we de 5.000 km zijn gepasseerd.!!!!

Tijdens deze rit passeren we de Popa Falls en vinden, nu we er zo kort bij zijn, dit niet voorbij kunnen rijden en kopen een dagticket om een bezoekje te brengen aan de falls. Het is niet heel spectaculair, maar wel een mooi gebied. Als we ons aan het water vertonen komt er direct een jongen met zijn bootje naar ons toe gevaren en wil ons voor N$100, is ongeveer 10 euro, wel naar de andere kant brengen, volgens hem kun je daar veel mooiere foto´s maken. Doen het niet en maken zo wat foto´s, maar een andere knaap komt naar ons toe en vertelt ons als we een stukje lopen dan kun je over de stenen een heel eind naar de overkant lopen en hij helpt ons daarbij. Marcel gaat niet mee, want hij vindt het maar griezelig om over de stenen naar de overkant te balanceren. Ik hang mijn fototoestel om mijn nek en ga met de boy mee. Als we bij het `eindpunt` zijn  aangekomen duikt hij voor mij van de rots af en laat zich met de waterstroom terugvoeren en komt mij daarna weer helpen om over te rotsen terug te gaan. Als dank geven we hem wat dollars, 2 pennen en wat ballonnen voor de kinderen. Vervolgen onze weg en om 16.15 uur komen we in onze lodge in Kongola aan.

De volgende dag moeten we weer vroeg uit de veren want we gaan een boottochtje maken op de rivier de Kwando, die hier de grens vormt met Namibië en Botswana. Onze gids Alfred weet ons op een leuke manier veel interessants te vertellen over de prachtige waterlelies en de papyrusplant die veelvuldig langs de kant groeit en wat de mensen er allemaal van kunnen maken, Tijdens onze tocht hebben we geluk en zien een groep hippo´s in het water. Heel leuk om te zien als ze een tijdje onder water zijn geweest, hoe ze dan hun oortjes `droog` schudden. Als klap op de vuurpijl kwam er eentje weer boven met zijn bek wijd open en heb er een paar mooie plaatjes van geknipt.

Na onze boottocht gaan we onderweg naar ons volgende adres Kasane en zullen de grens met Botswana passeren. Neemt ongeveer een uur in beslag voordat je alle papieren, documenten en lijsten hebt ingevuld en als klap op de vuurpijl moesten we al onze schoenen die we in de auto hadden, plus diegene die we aan onze voeten hadden, op een `natte` mat `desinfecteren` en moesten we met de auto door een diepe kuil rijden, waar ook een hele laag van dit spulletje inzat. We hebben het maar gedaan, maar of het echt bijdraagt tot grote hygiëne, daar heb ik mijn bedenkingen over ………….

Na de grensovergang komen we meteen in Het Chobe National Park, weer allerlei lijsten invullen en uiteindelijk gaat de slagboom omhoog en mogen we verder. Al vrij snel worden we getrakteerd op een tweetal kuddes olifanten die achter elkaar de weg oversteken. Geweldig om te zien hoe zo´n hele kudde de weg oversteekt en zich nergens iets van aantrekken.

Als we 275 km gereden hebben komen we in onze volgende lodge aan, waar we 2 dagen verblijven. We hebben hier een arrangement geboekt, want in het Chobe Park kun je alleen met een 4 x 4 rijden en met onze Polo zal dat niet gaan lukken……

De volgende morgen weer vroeg uit de veren voor een gamedrive. Hebben wederom geen geluk en krijgen weer geen één olifant te zien, terwijl als we onderweg zijn ze zo de weg oversteken. Ook het andere wild heeft er vandaag niet veel zin in. Wel zien we veel vogels, zoals de maraboe en de visarend en nog heel veel prachtig gekleurde kleinere vogels. Na onze gamedrive zijn  we vrij tot 15.15 uur en gaan dan met een boottocht mee over de rivier de Chobe. Deze keer hebben we wel geluk en zien al direct een groot aantal hippo´s in het water en krokodillen die op de kant voor `dood` liggen. Als we door de verrekijker kijken dan lijkt het net een film, zoveel dieren die we tegelijk krijgen te zien, olifanten, buffels, impala´s, wilde zwijnen en ook weer heel veel vogels. Het was een schitterende tocht.

De volgende dag gaan we onderweg naar Nata, alleen voor een stopover. We hoeven maar 300 km te rijden, de eerste 125 km is goede weg, maar de volgende 125 km zit vol met enorme `potholes`, of te wel gaten, in de weg. Gelukkig zijn de laatste 60 km weer goed te rijden, maar al met al hebben we er bijna 5 uur over gedaan. Morgen  rijden weer terug naar Zuid Afrika en hopen jullie over niet al te lang te informeren over onze ervaringen in het Krugerpark.

Zonnige groeten vanuit een prachtig Botswana van