Krugerpark en Pretoria

28 oktober 2009 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hallo lieve Afrikafans,

Vanuit Nata zijn we naar Baltimore (Zuid-Afrika) gereden, 550 km. Onderweg verschillende controleposten die controleren of je vlees of melkproducten bij je hebt. Soms zijn de controleposten zo kort na elkaar dat we in de tussentijd géén winkel hebben gezien waar je deze producten kunt kopen, maar het geeft een aantal mensen weer werk…………!

Gelukkig neemt het uit- en inchecken aan de grens deze keer maar een halfuurtje in beslag en arriveren we om 15.30 uur in Baltimore en gaan op zoek naar onze lodge. Vinden nergens een aanduiding langs de weg en zien bij een benzinestation een politiewagen met 4 agenten, maar ook die kunnen ons niet helpen. Echter de man van de benzinepomp wijst ons de weg, het is vlak om de hoek. Zien aan de rechterkant wel een groot hek, maar geen naam te vinden, zijn toch maar zo brutaal om het hek te openen en er met de auto naar binnen te rijden en het hek weer te sluiten. We worden hartelijk welkom geheten door Frans, vader van de eigenaar. Vertellen hem dat we een half uur naar hun lodge hebben moeten zoeken en dat het misschien handig is om een aantal borden langs de weg aan te brengen voor hun gasten. Frans maakt koffie en neemt ons daarna mee voor een gamedrive op hun eigen terrein. We zien er rhino’s, giraffen, kudu’s, springbokken, buffels en ook weer veel mooie vogels. Omdat wij de enige gasten zijn en het echtpaar wat de maaltijden voor de gasten verzorgt er op dit moment niet is, neemt hij ons mee naar een restaurant, waar we heerlijk eten en een hele gezellige avond met elkaar hebben.

De volgende ochtend kunnen we in dit restaurant ook weer ontbijten en daarna nemen we afscheid van Frans en gaan onderweg naar Phalaborwa, waar we de volgende 3 overnachtingen zullen verblijven. De rit erheen is prachtig en passeren een bergpas over de Drakensbergen. Opvallend is dat hier nog niet zo heel veel blad aan de bomen zit, dus dat is wel gunstig als het in het Krugerpark ook zo is, want dan kun je het wild makkelijker en beter zien. Dit gebied is erg vruchtbaar en zien hier veel fruitbomen. Langs de weg ook allemaal kraampjes waar het fruit te koop wordt aangeboden.

In Phalaborwa verblijven we in de Sefapane Lodge en hebben in Nederland al een heel pakket met diverse activiteiten geboekt, dus we hoeven hier niet na te denken wat we allemaal kunnen gaan doen, dat hebben we thuis al uitgepuzzeld. Na onze aankomst gaan we op zoek naar onze rondavel en zien dat we er een hebben met een prachtig uitzicht op een vijver. Pakken voor de zoveelste keer onze koffers uit de auto en installeren ons met een drankje op ons terrasje met uitzicht op de vijver. De volgende ochtend melden we ons om 05.45 uur in de receptie voor een daggamedrive, waar nog een ander Nederlands echtpaar komt, die ook mee gaan. Nico is deze dag onze gids en hij laat ons weer heel veel moois zien. Om 08.30 uur stoppen we bij een restcamp, waar Nico voor ons het ontbijt klaarmaakt. Kopen in de shop een boekje van het Krugerpark, waar de plattegrond in staat en waarin de meeste dieren die in het park voorkomen zijn afgebeeld. Het is vandaag een zeer hete dag, de temperatuur is rond de 37/38 graden. Aan het begin van de middag is dat te merken, veel dieren zoeken de schaduw op. Na onze lunch, ook weer bij een restcamp, geven we aan dat we deze vakantie nog geen leeuwen hebben gezien en Nico gaat zijn best doen om leeuwen op de route te spotten, hij rijdt er een heel eind voor om, maar de dames en heren laten zich niet zien deze middag en zullen we ze niet aan onze hele verzameling dieren die we wel hebben gezien kunnen toevoegen. Normaliter duurt de gamedrive tot 16.00 uur, maar wij komen pas na 18.00 uur terug waardoor een groep mensen voor de avondgamedrive, die al

langer op onze thuiskomst stond te wachten lichtelijk gedupeerd raakt. Jammer voor hen;

wij kunnen er ook niks aan doen!

Zondagmorgen moeten we nog een uur eerder uit de veren (04:00u) voor een bushwandeling. We hebben een groepje van 8 personen en 2 gidsen, Donavan en Johan. We gaan het Krugerpark in en op onze route ziet Donavan een viertal hyena´s, 2 oudere en 2 jonge speelse honden, stoppen even om wat foto´s te  maken en ik ben heel blij met mijn telelens, kan alles een stuk dichterbij fotograferen. Hoop dat de resultaten ook leuk zijn. Op de plaats aangekomen waar onze wandeling begint, vertelt Donavan ons het e.e.a. wat we wel en niet mogen tijdens deze wandeling en gaan dan op stap. De 2 gidsen met een geladen jachtgeweer voorop en wij in colonne er achteraan. We moeten precies dezelfde route volgen die Donavan loopt. Op het moment dat hij stopt en ons iets uitlegt staat Johan op de uitkijk. Hij vertelt ons over verschillende voetsporen en spinnen en dan zien we 2 olifanten en stoppen. Staan met zijn allen doodstil om deze enorme kolossen gade te slaan, het is prachtig. Op onze tocht zien we nog een olifant op vrijersvoeten en ook die kunnen we een poosje bekijken voordat hij zich omkeert en wegloopt. Om 07.30 uur stoppen we voor ons ontbijt en het smaakt heerlijk zo in de vrije natuur. Daarna lopen we nog een half uurtje en bereiken we onze safari-jeep en brengt Donavan ons weer terug naar de lodge.

Dan hebben we vrij tot 14.30 uur en moeten we ons weer bij de receptie melden voor de bootsafari op de Oranjerivier. We zijn de enige gasten voor deze trip en onze gids staat ons al op te wachten. De tocht naar de Oranjerivier is niet zo heel comfortabel, we moeten nl. over de terreinen van de koper- en de fosformijnen rijden die enorm slecht zijn en we bijna uit elkaar gerammeld bij de boot aankomen. Het is een boot met 2 verdiepingen, zeer oud en geen luxe, maar we installeren ons op de bovenste verdieping met onze gids en de koelbox met blikjes en flesjes drinken. Ook dit is een prachtige tocht en zien weer heel wat indrukwekkende dieren zoals olifanten, giraffen, buffels, apen, springbokken en heel veel hippo´s in de rivier, die dan weer even met hun koppie´s boven het water uitkomen om even later helemaal onder water te verdwijnen. Om 18.00 uur meert de boot af en brengt onze gids ons weer via dezelfde ellendige,  hobbelige weg terug naar onze lodge.

De volgende dag laat Marcel de auto wassen en van binnen reinigen, want als je vier weken in Zuid-Afrika, Namibië en Botswana hebt gereden, dan is de auto wel aan een grondige revisie toe. Ik werk in die tijd op ons terrasje het dagboek bij en om 10.15 uur vertrekken we richting Pretoria. We moeten de bergpas over de Drakensbergen weer over en na 475 km bereiken we Pretoria. Bellen onderweg naar het guesthouse en krijgen een goede beschrijving van de route die we moeten rijden en om 17.00 uur komen we in Pretoria aan.

Vandaag, dinsdag, gaan we met een gids naar Soweto, een township bij Johannesburg. De gids vertelt dat er 2 miljoen mensen in Soweto wonen en hij laat ons er het e.e.a. van zien. Inmiddels zijn er ook veel mensen die in gewone huizen  wonen en de krotten zie je dus steeds minder. We bezoeken het huis van Nelson Mandela en een ander museum. Om 14.00 uur zijn we weer terug in ons guesthouse en installeren ons op het enorme terras om het verhaal voor onze Reislogger voor te bereiden.

Vandaag is onze laatste dag in Pretoria, Marcel gaat de auto inleveren terwijl ik onze koffers ga inpakken en hoop dat alles er weer in gaat zoals we uit Budel vertrokken.

We hebben een zeldzame reis gemaakt, 7300 km gereden,  heel veel gezien en ook weer het nodige geleerd maar vooral ook veel leuke mensen ontmoet, uit alle windstreken…

We hopen dat jullie onze verhalen boeiend vonden en als we weer thuis zijn zal ik op een website een aantal mooie foto’s plaatsen, zodat jullie achteraf de beelden aan onze reisverslagen kunnen toevoegen.

Zonnige groeten vanuit Pretoria van

Marcel & Ina

1. elbert en Pat:
    28 oktober 2009
    Have a safe trip home!! De reis zoals je die hebt beschreven klinkt geweldig en we zijn natuurlijk benieuwd naar de foto's.
    Als jullie weer wat bijgekomen zijn nemen we gauw contact op.
    Groetjes, Elbert en Pat.
  2. Bas en Karin:
    28 oktober 2009
    Wat een fantatische vakantie!! Wat je noemt een actieve trip! Bij Karin hebben jullie verhalen de Afrika-kriebels flink aangewakkerd. Nog even wachten tot de kinderen het huis uit zijn ;-)
    Leuk dat jullie elke keer de tijd hebben genomen om het thuisfront te vertellen over alle belevenissen.
    Ik ben blij dat het avontuur voorspoedig is verlopen. Het is toch geen rondje om de Veluwe... Van woeste Buffels tot struikrovers, je moet ze niet in een donker steegje tegenkomen.
    Zet flink wat foto's op de website, want we zijn erg benieuwd!
    Groeten uit Hillegom
  3. Petra Coolen:
    28 oktober 2009
    Ben zeer benieuwd naar de foto´s.
    Dat zal een mooi boekwerk opleveren.
    Kom goed thuis.
  4. Ruud en Ellen:
    28 oktober 2009
    Jongens wat een geweldige reis, wij kijken daarom uit naar a.s vrijdagavond.Er zal wel denk ik een diaavond aan te pas komen.

Groeten Ellen en mij
  5. Gerda en Jos:
    30 oktober 2009
    Met veel plezier hebben wij jullie reis gevolgd, zijn dan ook heel benieuwd naar de foto's, die gezien Ine's fotografeer ervaringen geweldig zullen zijn. Rust eerst maar eens lekker uit na zo'n vol indrukken en vermoeiende maar mooie vakantie(reis)! Tot horens, Gerda en Jos.
  6. Margo:
    30 oktober 2009
    Bewondering, héél veel bewondering voor jullie deelname aan deze prachtige actieve reis! Ina ook veel bewondering voor jou zeer fijne verhalen,zalig.. alsof we in gedachten mee konden reizen. Net als al de andere vrienden ben ik nu ook héél erg nieuwsgierig naar je prachtige foto's bij jullie super avontuurlijke verhalen. Ina, Marcel ik ben blij dat jullie hier samen van hebben kunnen genieten, wees terug welkom in Nederland!!..

heel veel liefs,
    Margo Xxx
  7. Henk van Haaster:
    15 november 2009
    Gewaardeerde neef en echtgenote, wat hebben jullie een gewèldige ovontuurlijke Afrika-ervaring zeg !! De complimentren voor de gehele verslaglegging, en ook met name voor de práchtige dia-show jongelui !!
    (deze eeuwige thuisblijver is maar wát jaloers op jullie)
    groeten, héél veel plezier zog, tot snel, HvH Henk